Data og informerede beslutninger

Demokratisering af data i en regenerativ værdikæde

Udgivet:

Opdateret:

– den regenerative værdikædes stærkeste våben

Det ultimative mål for mange værdikædeledere er en værdikæde, der er både automatiseret og agil. Den er i stand til at fornemme, tilpasse og lære, efterhånden som værdi- og efterspørgsels-betingelser ændrer sig. Mange har arbejdet på at blive mere datadrevne i mange år. Nogle har gjort dette med blandede resultater. Alle ved nu, at de, der kan bruge data til at træffe mere informerede beslutninger, vil skille sig ud i konkurrencen sammenlignet med dem, der ikke gør.

At skabe regenerative værdikæder kræver informerede beslutninger. Af den grund er data et kerneelement i den regenerative transformation. Transformationen fra løst forbundne datasæt, processer og mennesker til en fuldt integreret, end-to-end regenerativ værdikæde vil forbedre synligheden for at lykkes med transformationen markant.

Indsamling af regenerativt data er komplekst

At transformere til en datadrevet organisation er en rejse. En rejse som udspiller sig over tid, målt i år og nogle gange årtier. At blive datadrevet kræver en anden tankegang. Organisationer skal være parate til at tænke anderledes. Der er ingen mangel på analytiske algoritmer. Disse skal matches af kritisk tænkning, menneskelig dømmekraft og kreativ innovation. Ledere skal forstå, at enkeltpersoner og organisationer lærer gennem erfaring, hvilket ofte indebærer forsøg og fejl. At indsamle regenerative, tillidsfulde data i hele værdikæden nøjagtigt og pålideligt er en kompleks udfordring. Hvorfor? Typisk har virksomheder begrænset adgang til denne datatype ud over deres vigtigste leverandører. De har generelt dårligt udsyn.

Demokratisering af data

Når først dataen er indsamlet ligger der en vigtig opgave i at demokratisere dem. Demokratisering af data handler om at skabe adgang til nyttig data. I de fleste af de sidste 5 årtier hat data været “ejet” af it-afdelinger og brugt af forretningsanalytikere og ledere til at drive forretningsbeslutninger. Efterhånden som organisationer blev oversvømmet med data, og flaskehalse steg på grund af volumen, blev det tydeligt, at flere forretningsbrugere havde brug for adgang til dataen for at udforske dem uafhængigt, uden at IT var en gatekeeper.

Selvom der er sket forbedringer i at nedbryde datasiloer i organisationer i de senere år, eksisterer de stadig. Data var tidligere typisk kun tilgængelige for ledere, der krævede det for at styre virksomheden. Dataspecialister forventedes at indsamle og analysere dataene og derefter rapportere tilbage til ledelsen. Hvis virksomheden planlægger at udnytte data fuldt ud, skal de være tilgængelige for alle. Hvis det er låst væk, og kun én forretningsenhed kan få adgang til det, vil det potentielt blokere muligheder for at udvikle virksomheden i en mere regenerativ retning.

Demokratisering af data vil være en game-changer for organisationer, der implementerer den korrekt med den rigtige uddannelse og værktøjer, så medarbejderne hurtigt og nemt kan udvinde kraftfuld forretningsmæssig mening fra dataene.

Nysgerrig efter mere viden?

På Praksiz.dk kan du se flere udgivelser, der omhandler det regenerative paradigme. Her har Alis været med til at udgive bogen Reimagining the Value Chain: A Regenerative Approach.

En regenerativ værdikæde tager udgangspunkt i produkterne. Designet, materialevalg, producerbarhed af produkterne er udgangspunktet for design af en virksomheds regenerative værdikæde. En regenerativ værdikæde har
regenerativ værdikæde
(English version below) Banebrydende bog omdefinerer værdikædeteori og -praksis med en regenerativ tilgang I en verden, hvor bæredygtighed og regenerative praksisser er blevet afgørende, er
Du kan nu forudbestille bogen 'Reimagining the Value Chain: A Regenerative Approach'
Skaber fremtiden med regenerative fodtøjsløsninger En regenerativ værdikæde er organiseret og ledet på en måde hvor værdiskabelsen sigter mod at skabe positive resultater på de
En lyserød baggrund med ordene regering med vibrofoot skaker med regering.