Livgivende professionelle samtaler
Bliv certificeret i livgivende professionelle samtaler

Livgivende professionelle samtaler
Kursus med efterfølgende certificering
Dette certificeringsforløb i livgivende professionelle samtaler, henvender sig til alle, der har samtalen som del af deres arbejdsliv.
Forløbet vil adresserer alle typer samtaler, men som udgangspunkt sættes fokus på hverdagens små og store samtaler. Kundekontakt, kollegasparring, udviklingssamtaler osv.
Samtaler er naturligvis allerede levende. Men det er ikke altid de er livgivende for det, de er samtale for. Der er to samtidige loyaliteter at gå med, og som forløbet sætter deltagerne i stand til at kunne navigere i:
- At kunne tage ansvar for en samtale på en levende måde, og
- At kunne skabe gode betingelser for et livgivende udbytte, af det samtalen er samtale for.
Samtalers liv afgøres først og fremmest af den samtaleansvarliges evne og villighed til, at agere så hensigtsmæssigt som muligt på vegne af samtalen, mens samtalen udspiller sig. Det inkluderer evne til nærvær og tilstedeværelse, improvisation, at kunne stå sikkert i det uforudsigelige. Præcis sådanne evner og en sådan villighed er kernen i certificering i livgivende professionelle samtaler.
Målgruppe
Certificeringsforløbet er relevant for alle, der har samtaler som en del af deres professionelle udøvelse. Det kan fremstå for bredt og uden påskønnelse af særlige faggruppers særkender. Men tilfældet er, at der findes nogle helt almene forhold at øve og forbedre sig i, hvad angår professionelle samtaler. At kunne være responsiv på en hensigtsmæssig måde, at kunne styre en samtale på vegne af samtalens formål, at kunne være tilstede på måder, der fremmer samtalens liv – og meget mere.
Noget basalt om samtaler løber gennem, uanset om situationen er:
- Sygeplejersken, der taler med en nervøs patient.
- Lederen, der står i en ubekvem situation med en medarbejder.
- Projektlederen, der forsøger at forstå en ekspert.
- Den pædagogiske leder, der har en samtale med en utilfreds forælder.
- Konsulenten, der har et formøde inden en workshop.
Og så videre.
Levende og livgivende
Den professionelle samtale skal være så tilpas levende, at den er livgivende for det, den er samtale om. Den enkelte samtales liv må derfor formes efter, hvilken hensigt den har. Hvad dens berettigelse er. Og det ved man sjældent til fulde inden samtalen starter.
Det levende er samtalen selv. At gøre samtalen bevægelig og rig på alt det, den gerne må handle om.
Det livgivende er det, den er samtale om. At samtalen skal være livgivende for noget.
Begge dele udspiller sig samtidigt i selve samtalen – deri kunsten at udøve livgivende samtaler.
Kort & Terræn
De fleste uddannelser i professionelle samtaler tager afsæt i konkrete metoder, der antages at kunne overføres til de studerende.. Det svarer til at oplæres i kort at navigere efter. Men – “et er et søkort at forstå, noget andet et skib at føre”. Certificering i livgivende samtaler lærer deltagerne at føre skib.
At føre skib – eller at tage ansvar i professionelle samtaler – handler også om metoder og teknikker, men ikke udelukkende. Foruden metoder og teknikker, er elementer som øjebliksfacilitering, improvisation og en oparbejdet evne til at kunne tage bestik af situation og kompleksitet, afgørende forhold for livgivende samtaler.
Dette certificeringsforløb tager således sit udgangspunkt i terrænet og i skibsførelse. Metode- og teknikoverførsel er blot ét af flere elementer i forløbet, der også består af:
- Principper og træning i improvisation og øjebliksfacilitering.
- Opdagelse af egne personligt foretrukne virkemidler til skabelse af liv i samtaler.
- Forholdemåder til at stå relevant i det komplekse, lige akkurat mens det udspiller sig.
Opbygning og indhold
Certificeringen består af fem undervisningsdage, en gruppebaseret supervision og en række hjemmeopgaver. Hertil kommer litteratur.
Modul 1: Kontakt & kontrakt
Om at stå i samtalens begyndelse. Hvordan den indledende kontakt sætter retning, og om hvordan man bedst tidligt og løbende sikrer, at samtalen bliver livgivende for det, den skal.
Modul 2: Ansvar & responsivitet
Om samtalens basale elementer; spørgsmål, svar og professionel ansvarlighed. Og om alt der, der ligger midt i mellem; Antagelser, undren, nysgerrighed osv. Og om at håndtere disse basale elementer loyalt overfor liv og det livgivende.
Modul 3: Design & øjeblikke
Om at samtalens liv befinder sig i en spænding mellem at se frem og ud (at skabe og designe forestillinger) og at være relevant til stede i hvert enkelt øjeblik.
Modul 4: Improvisation & tilstedeværelse
Om at kunne navigere og træffe relevante valg, lige mens det foregår. At have nogle få grundprincipper med, uden at tabe sin åbne tilstedeværelse for det, der udspiller sig.
Hertil kommer en certificeringsdag (halv dag), hvor der overrækkes certificeringsdiplomer, og på anden vis afslutte og fejre.
Undervisningsform
Undervisningen er bygget op efter et ganske enkelt princip. På hver undervisningsdag skelner vi mellem en formiddags-session og en eftermiddags-session.
På formiddagene arbejdes der med flere modeller og metoder ind i undervisningsdagens tematiske overskrift. Korte oplysende og anvisende oplæg, efterfulgt af øvelse og træning.
Eftermiddagene er præget af den omvendte orden. At sætte øvelser og samtaler op først, designet efter relevans for den tematiske overskrift, og efterfølgende reflektere over læring og anvendelse, samt personlige præferencer.
Kort sagt: undervisningsdagene bliver akkurat så levende, som de professionelle samtaler de omhandler. Masser af øvelse, en god bid lærende refleksioner, og færre, men intensive oplæg.
Teori og metode
Forløbet vil være meget praksisrettet gennem et væld af øvelser, teknikker og refleksioner. Ikke desto mindre er forløbet konstrueret efter principper fra en række teoretiske og metodiske udgangspunkter:
Regenerativ tilgang
Det levende handler om at samspil og udveksling. Enhver samtale er levende gennem at der opstår samspil mellem de samtalende parter. Hvordan gøre dette samspil så relevant som muligt? Og enhver samtale er levende gennem den udveksling der opstår. Udveksling af informationer, synspunkter, behov og ønsker.
Systemisk tilgang
Det er fornuftigt at tone lidt ned for det individuelle og for den forsimplede forklaringer, og i stedet tone op for et relationelt perspektiv. At enhver samtale bliver sit eget lille system, sin egen lille midlertidige verden.
Pragmatisk tilgang
Først og sidst gælder kun ét; at få samtaler til at have den bedst tænkelige virkning. I pragmatisk teori og metode er fokus netop her. At den samtaleansvarlige nok skal kende sig selv og egne præferencer, og nok skal have adgang til metoder og teknikker, men i sidste ende kun være loyal overfor så så god og relevant virkning af den enkelte samtale, som overhovedet muligt.
Certificering
Selve certificeringen har et læringsnotat som produkt. Læringsnotatet skal indeholde nogle beskrivelser af- og refleksioner over erfaringer med, at gøre egne professionelle samtaler mere levende og livgivende. Alle deltagere får konkret feedback på læringsnotatet.
Certificeringen i livgivende professionelle samtaler er under godkendelse til EMCC-certificering, og under antagelse af uddannelsen godkendes, vil alle deltagere herefter være certificeret på foundation-niveau.
Tværs gennem kompleksiteten
Det kan alt sammen fremstå komplekst eller abstrakt. Men det er det ikke. Det er bare anderledes. Vi er vant til at tro, at det konkrete også er det lettest tilgængelige. En simpel model eller tre gode råd. Beskrivelsen af et konkret udbytte. Men hvad er egentlig konkret i professionelle samtaler? Det er samtalen selv. Måden I sidder på, måden der spørges og svares på, det sanselige, det talte, det tolkede. Og så videre.
Det er den konkrethed, inde i de faktiske samtaler, som certificeringsforløbet i Livgivende professionelle samtaler sætter i centrum.
“Du er den når du er den”. Det er ikke metoden eller teknikken, der er den. Det er ikke metoden, der tolker mulighederne eller træffer valgene. Det gør du, når du er den – og det styrkes du i på dette forløb.
Datoer for de kommende hold
Hold 1, Kbh.
Modul 1: 18. marts
Modul 2: 19. marts
Modul 3: 9. April
Modul 4: 2. maj
Certificeringsdag: 14. maj
Kursussted
DO MORE
Carsten Niebuhrs Gade 25
1577 Kbh. V