Viden

fra os til dig

Stil spørgsmål! En enkel huskeregel til bedre forankring af forandringer

Louise Lyngaa / ll@promentum.dk

Når nye forandringer annonceres internt, kan der være langt fra de tanker, ledelsen gør sig, til de reaktioner de møder hos medarbejderne. Til stor frustration for begge parter.

Læs her hvordan du med en enkel huskeregel – som leder, medarbejder eller ansvarlig for forandringen – kan bruge kommunikation til at skabe bedre forankring af forandringer i organisationen.

Regel nr. 1! Stil spørgsmål

I enhver forandringsproces handler det i bund og grund om ”at tale samme sprog” – og det vil kun ske, hvis ledelse og medarbejdere taler sammen. Arbejdet med organisationens forandring må ikke stoppe – lidt groft sagt – ved de flotte power points. Både ledelsen og medarbejderne må være forberedt på at stille spørgsmål og lytte til hinanden både før, under og efter annoncering af organisationens nye forandring.

For mange kan det være grænseoverskridende at stille spørgsmål af frygt for at fremstå uvidende. Den følelse kender vi vel alle. Man tøver med at række hånden i vejret. For tænk nu hvis det er et dumt spørgsmål? Men i enhver forandringsproces er det nødvendigt at turde stille spørgsmål.
Både for ledelse og medarbejdere.

Som leder…

– er det vigtigt, at du interesserer dig for og stiller spørgsmål til de enkelte medarbejderes dagligdag, overvejelser og bekymringer for at få en grundig forståelse af, hvordan forandringen kan implementeres i det daglige arbejde. Medarbejdere savner ofte svar på ”Hvad skal jeg gøre anderledes for at støtte op om ledelsens nye tiltag?”. Og det er her, at du som leder kan omsætte forandringerne til praksis sammen med medarbejderne.

Hvis du som leder forventer, at dine medarbejdere skal gøre noget anderledes, er det derfor essentielt, at du forstår hvordan de nye forandringer vil påvirke deres hverdag. Og når du inddrager dem, skaber du samtidig grobund for medejerskab, fordi dine medarbejdere får indflydelse og føler sig hørt.

Som medarbejder…

– er det afgørende, at du stiller spørgsmål til ledelsen, hvis du er i tvivl om din rolle, opgaver m.m. i forhold til de nye tiltag. Ledelsens mål er at forankre forandringerne i organisationen. Du er som medarbejder nøglen til dette. Det er din og dine kollegaers adfærd i det daglige, der i vid udstrækning bestemmer, hvor organisationen bevæger sig hen.

Du kan hjælpe ledelsen ved at sætte ord på dine ønsker, bekymringer og give din mening til kende. Hvis du aktivt involverer dig i den forandring, organisationen står overfor, kan du påvirke din egen hverdag. Og når du arbejder med forandringen, skaber du bedre basis for, at du kan ændre din adfærd i forhold til at understøtte de nye tiltag.

Som ansvarlig for forandringen…

– er du bindeled mellem både ledelse og medarbejdere. Din rolle er vigtig – for du kan sikre koblingen mellem de spørgsmål, ledelsen stiller og spørgsmål fra medarbejderne. Du må lytte til begge parter i processen og omforme ledelsens ord, så medarbejderne forstår dem, og omvendt.

Forandringsprocesser er komplekse…

– og det kræver øvelse og tålmodighed. Men effekten kan være stor, når først dette tankesæt kommer under huden og bliver en naturlig del af hverdagen for dig som leder, medarbejder eller ansvarlig for forandringen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *