Viden

fra os til dig

Stil de dumme spørgsmål – en kreativ vej til de rigtige svar og muligheder!

Henrik Just Fruergaard / [email protected]

Dumme spørgsmål er værdifulde for dig, og nu skal du høre hvorfor. 

De dumme spørgsmål åbner op for tankerne, hos dem der stiller dem, men også for dem, der skal svare på dem. 

For selvom et spørgsmål kan virke indlysende, så tvinger det os til at tænke os om og svare. Det betyder, at vi giver en idé en ekstra tur i tankeprocessen, og dermed optimerer vi mulighederne for, at idéen er den rette. I bedste fald kan vi endda komme frem til forbedringer af idéen.

Så udover at vi med større sikkerhed arbejder videre med de rette idéer og beslutninger, så inddrager vi også flere i processen, idet vi inviterer folk til at stille de dumme spørgsmål. Det betyder, at flere føler, at de har fået sat et aftryk på processen, hvilket sikrer, at der er flere, der vil arbejde motiveret og engageret i den efterfølgende proces.

De dumme spørgsmål giver dig altså endnu bedre idéer og beslutninger, der både er bedre afprøvet og forbedret. Derudover får du flere ambassadører og kollegaer, der vil arbejde motiveret for at nå i mål.

Hvordan gør vi det så?

Rammerne er selvfølgelig vigtige, idet vi både skal sikre en god struktur, men også sikre, at vi får opsamlet alle guldkorn og indvendinger – og så skal vi ikke mindst huske, at de der deltager, også skal føle, at deres input bliver anvendt i processen. Ellers kan vi risikere at ende med den modsatte effekt.

Det er vigtigt, at vi har en erfaren facilitator eller tovholder. En der både sikrer professionelle input og at processen styrer i den rette retning i forhold til målet. 

Tovholderen skal desuden sørge for at få det fulde potentiale ud af processen. Det skal ske ved at engagere og aktivere den viden, de spørgsmål og de tanker, der er blandt de involverede. 

Personen må meget gerne være neutral og også gerne ekstern, således at det ikke bare er en fra ledelsen, der nu skal have noget ud af medarbejderne.

Dumme spørgsmål skaber engagement

Afsæt gerne 2-3 timer, evt. som fyraftensmøde eller som en del af et medarbejderarrangement. Processens første trin, de dumme spørgsmål, bør ikke tage lang tid, idet kreativiteten og energien vil falde herefter. De dumme spørgsmål er med til at sikre, at alle føler sig som en del af holdet, og at alle har en forståelse for, hvor vi er på vej hen.

Tovholderens rolle som den der stiller de dumme spørgsmål, er med til at bane vejen for de andre i processen, så de følger trop og tør spørge ind.

Når tovholderen fornemmer, at alle er med, og der er en fælles forståelse og motivation for målet, så går vi til den næste fase. Vi skal nu til at definere måden til at komme i mål på, herunder opsætte delmål, fastsætte planer og ansvarsområder. Dette gør vi ved at kaste alle bolde op i luften, og så lade alle jonglere med dem i en prioriteret rækkefølge.

Således er vi nu klar til at arbejde videre med næste skridt i processen. Det er det skridt, der handler om at arbejde med de lavthængende frugter i udviklingen. Og her fortsætter vi med at bruge de dumme spørgsmål for konstant at sikre effekt og inddragelse.

Du har nu læst afsnit 2 i Henrik Fruergaards føljeton på 3 afsnit om Disruptional Thinking.

Læs med næste torsdag, når Henrik fortæller, hvorfor du skal gå efter de lavthængende frugter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Dumme spørgsmål, ideerne vokser