Viden

fra os til dig

Sådan håndterer du en kværulant

Henrik Skovdal / hs@promentum.dk

Det siges, at der ikke findes dumme spørgsmål. Det gør der! Når du holder tale, styrer møder eller præsenterer, så er dumme spørgsmål og irriterende kommentarer et grundvilkår.

Der er mange måder at håndtere kværulerende kommentarer på. Men vil du bevare balancen i relationen og fortsat virke sympatisk på tilhørerne, så skal du imødekomme kritikken.

Det er svært. Så her får du et sjovt eksempel på, hvordan du ikke skal gøre – og et godt eksempel på, hvordan man håndterer kværulanten eksemplarisk. Kopier det sidste og det vil gå dig godt.

Modig og kynisk som Casper Christensen

I dansk stand-ups spæde start i midten af 1990’erne havde jeg fornøjelsen af at opleve Casper Christensen og Lars Hjortshøj optræde på Vestergade 58.

På et tidspunkt under Casper Christensens optræden, var en yngre mand blevet så grebet af stemningen (og han var tydeligvist også påvirket af ungdommens mod på flaske), at han højlydt afbrød komikeren og gav prøver på sin egne humoristiske talenter.

Han ejede desværre hverken Casper Christensens komiske talent eller sans for timing. Hele salen – og Casper Christensen i særdeleshed – følte en tydelig træthed over mandens platte kommentarer.

Komikerne har et udtryk for disse irriterende mennesker, der afbryder og afsporer forestillingen. De kalder dem ”hecklere”. Det er en ganske særlig disciplin for de garvede stand-up komikere at håndtere og bruge disse afbrydelser i deres show. Mange komikere har en række forberedte standard-fraser, de kan anvende for at dæmpe entusiasmen hos disse hecklere.

Denne aften henvendte Casper Christensen sig direkte til den overmodige, unge mand og hev følgende standard-frase frem:

”Sikke fine tænder du har – fås de også i hvide?”

Den hårde og kyniske joke bragte omgående den unge fyr til tavshed: Han forholdt sig roligt og rødmende resten af aftenen. Joken gav også anledning til et latterbrøl fra publikum og Casper Christensen havde genvundet magten på scenen. Men han havde også tabt en lille smule. Stemningen i lokalet var ikke længere helt den samme. Selvom de fleste i salen var møgirriteret på manden, så var nedsablingen for hård og ubarmhjertig.  En del af sympatien var gledet fra komikeren og over til den stakkels tidligere så kække ungersvend.

Overskud og coolness som Obama

Gode talere og foredragsholder skal være opmærksomme på balancen. Der findes faktiske dumme spørgsmål og kværulerende kommentarer fra tilhørerne, som du skal håndtere med god situationsfornemmelse. Har du fået tildelt mikrofonen – er du den i lokalet med den største magtbase. Og den magt skal forvaltes med situationsfornemmelse, hvor du ikke hæver dig højere i status og taler ned til nogen i publikum.

Et elegante eksempel på håndteringen af denne magt, kan du se i dette klip fra en tale Præsident Barack Obama holdt i Californien i 2013. Undervejs i talen bliver Obama afbrudt af tilråb fra salen, men han vælger at afværge, at disse urolige tilhører bliver smidt væk. Han vælger i stedet at gå i dialog med dem. Dermed genvinder han magten og retten til at tale. Men endnu vigtigere – han vinder sympatien fra hele salen. Se klippet her:

Obama ved dét, som den unge Casper Christensen endnu havde til gode at lære. Når du har fået magten til at tale, så gælder Pippi Langstrømpes doktrin:

“Den der er stærkest, skal også være den sødeste.”

Når du bliver afbrudt, handler det ikke om at bekæmpe kværulanten. Det handler om at vinde tilhørerne.

Tre gode råd:

  1. Lyt aktivt. Selvom kværulanten umiddelbart kan virke følelsesladet og irriterende, kan vedkommende jo have en god pointe. Så tag dig tid til at lytte  –  inden du kaster dig ud i et forsvar for dine synspunkter.
  2. Lad kværulanten rase ud eller komme med sin kritik (hvis tiden tillader det). At ignorere dem eller afvise deres synspunkter per automatik uden at tage stilling, vil ofte skabe et endnu større tryk og give et indtryk af arrogance.
  3. Brug de andre tilhører til at dæmpe vedkommende. Vil du gerne undgå at vende tilhørerne imod dig ved at konfrontere kværulanten direkte – så stil spørgsmål til de øvrige tilhørere: ”Er i enige i kritikken? Har manden ret?”. Det er meget mere effektfuldt, at lade fællesskabet håndtere kværulanten og bede vedkommende dæmpe sig.

Et sidst lille genialt trick, som jeg har fået af komikeren Simon Talbot. Han bruger det, når dele af forsamlingen er for støjende. I stedet for at hæve stemmen og kaste sig ind i kampen om det højeste lydniveau, så vælger han at dæmpe stemmelejet grænsende til en hvisken. Resultatet er, at den del af publikum, som har interesse for showet, vil tysse på uromagerne.

Bliv professionel formidler

Vil du have flere gode tricks og viden om at holde formidable oplæg eller taler, så tag et kig på vores kursus: Bliv professionel formidler. Næste kursus holdes 9.-10. juni i København.

Læs om kurset her

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Kværulant