Viden

fra os til dig

Lad ikke dårlige fysiske rammer stå i vejen for dit budskab

Maja Dalgaard Pøhler / [email protected]

Det er ikke sikkert, at du nogensinde har tænkt over indretningen af det mødelokale du er i, men de fysiske rammer har betydning for dine mødedeltageres evne til at fokusere og lære. Rod og unødvendige forstyrrelser “støjer” og tager fokus fra det vi skal se, høre og gøre. Så hvordan indretter du dit mødelokale eller undervisningsrum? Det bliver du klogere på i dette blogindlæg. Og husk at du som facilitator selv er en del af rummet.


At være en dygtig facilitator handler i høj grad om at være en god vært. Denne blog er en del af en serie, hvor jeg giver dig tips til at blive en god vært. I mit Værtsskab hænger der mange værktøjer. I forrige blok snakkede vi tid, i denne blog retter vi ’blikket’ mod det fysiske læringsrum.


”Where the attention goes, the energy flows”

Forestil dig, at du inviteres hjem til middag hos en bekendt. Det roder derhjemme. Da du vil tage plads på stolen, skal du først fjerne en avis. Blandt tallerkener og mad ligger der kuglepenne, uåbnede kuverter og andre ting og roder. Din vært har tøj på, som fremstår meget sammensat i både farver og mønstre. Håret er sat kreativt, så der er altså meget spændende at udforske på dette menneske. Under middagen finder du ud af, at meget af det service der står fremme, ikke er noget I skal bruge. Det står der bare. Derudover kører der et tv ved siden af spisebordet… Så nu er det bare at være til stede og hygge dig!

Hvad tager fokus i dit læringsrum?

Ligesom vi (oftest) rydder op derhjemme inden besøg, så er det en god ide at overveje, hvordan de fysiske rammer ser ud i dit mødelokale eller undervisningsrum. For rod støjer og ”where the attention goes, the energy flows” (ja, nogle udtryk lyder bare lidt mere lækre på engelsk). Det er bare så ærgerligt, at have gjort sig umage for at designe en god proces for dagens faglige indhold, som ødelægges af at dine deltagers blik konstant flakker et andet sted hen og deltagelsen derved daler.

3 trin der sikrer “ro” og fokus til dine møder

  1. Indret rummet – Sæt stole og borde som du vil have dine deltagere. Sørg for at ingen sidder med ryggen til dig. Sæt evt. vand og friske blomster på bordet. Gør det et rart sted at være.
  2. Fjern overflødige ting – Væk med gamle flipovers, visk whiteboardet rent, ud med gammel service, visne blomster og de krøllede post-its i hjørnet. Overvej om du i dit tøjvalg og udtryk tager unødigt meget fokus for det der er relevant at høre fra dig. Et rydeligt rum og en præsentabel vært, gør det nemmere at fokusere på det indhold du har forberedt.
  3. Giv remedier i takt med at de skal bruges – Hvad end du skal bruge pap-kort, handouts eller postits undervejs, så sørg for først at dele det ud, når det er relevant at bruge. Ellers risikerer du at folk sidder og fedter med det og fokuserer på det inden det er relevant.

Giv et ekstra skub til den gode stemning

Et ekstra trick, som jeg oplever giver et skud god energi i rummet er at bruge musik. Det kan være lidt grænseoverskridende til start, så sørg for at fortælle dine deltagere hvorfor. At der er musik i pauserne, som dine deltagere har indflydelse på, skaber en god stemning og holder en rungende stilhed for døren. Selv bruger jeg ofte upbeat musik under øvelser og instrumentel musik, når folk skal fokusere individuelt om at læse eller skrive i længere tid. Det skaber et godt flow og en god grundrytme i processen.

Husk at du er facilitator for den gode stemning

Som deltager er det lækkert at være i et forberedt lokale og det skaber de bedste betingelser for fokus og god stemning – og dermed læring. Det behøver ikke at være klinisk indrettet, men at vi sidder godt, at der er hvad vi skal bruge af remedier, god belysning, vand, god stemning og en tydelig og nærværende vært, er simpelthen ikke til at kimse af. Som facilitator er du facilitator af dine deltageres læring – så hav altid det for øje. Lad ikke dårlige fysiske rammer ødelægge dit budskab og stå i vejen for dit produkt.

Læs også bloggen om hvordan god tidsstyring sikrer glade mødedeltagere… og middagsgæster.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Værtsskabet