Fremtidens ledere kan (og skal) noget andet end fortidens

Udgivet:

Opdateret:

Eller for den sags skyld, end nutidens ledere.

Så kære leder, er du parat til dit fremtidige job?

Har du mon den nødvendige viden og de nødvendige kompetencer til at udfylde den nye lederrolle?

Hvis jeg skal være helt ærlig, så er det min oplevelse, at det kun er 3-5% af alle ledere, der kan (bør) svare ja til ovenstående spørgsmål.

For lederrollen i det nye organisations- og ledelsesparadigme er MEGET anderledes end lederrollen i det traditionelle paradigme. Faktisk så anderledes, at meget af “den gode lederadfærd” fra det gamle paradigme er decideret ødelæggende for kulturen i det nye paradigme.

Og skiftet er utroligt svært og udfordrende – det ved jeg af personlig erfaring.

Så kære nuværende og dygtige leder. Hvis du med samme succes skal være leder i fremtidens organisationer, så skal du på uddannelse igen. Også selvom du pt. er en skide dygtig leder og har CV’et smæk fyldt med gode og udbytterige lederuddannelser.

Du har brug for ny kompetenceudvikling.

Og det er ikke nok, at du tager et lille ekstra 2-dags kursus om medledelse eller et om diversitet og inklusion. Og det er heller ikke nok, at du deltager på et kort introduktionskursus til regenerativ ledelse.

Det er på ingen måde nok.

Netop fordi din fremtidige lederrolle er så markant anderledes end din nuværende, har du meget, at både lære og aflære.

Du skal adoptere og inkorporere et helt nyt ledelsesmindset, og du skal have lært og trænet et hav af nye hverdagspraksisser.

Så kære ledere, jeg tror kun, du lykkes med din ledelse i fremtiden, hvis du hurtigt erkender din, af paradigmeskiftet nyopståede inkompetence – og sørger for, at få den nødvendig uddannelse og træning.

Men bare rolig, fremtiden har også brug for gode ledere – så det er bare om at komme i gang.

For fremtiden er nu.

I 00’erne og 10’erne brugte jeg mit konsulentliv på at uddanne projektledere, etablere projektorganisationer og udvikle organisationskulturer i et hav af private virksomheder og offentlige
Promentums Mikkel Flod Storgaard har udformet 11 læringspointer fra vores arbejde med at udvikle og implementere frisættende og regenerative organisationer. Læringspointerne har følgende overskrifter: Læs
frisættende og regenerative organisationer
FRISÆTTENDE ORGANISATION I Promentum arbejder vi med at etablere/skabe en frisættende organisation. Ud fra vores arbejde med med frisættende regenerativ ledelse, har vi her samlet
samtale om at arbejde med frisættende regenerativ ledelse