Ja, det lyder måske selvmodsigende, men det oplever jeg faktisk er tilfældet i mange organisationer.
De har været, eller er fortsat, så pressede, at de har fået effektiviseret sig så meget, at de har mistet essentielle knudepunkter i hverdagen.
Og herigennem er blevet både ineffektiv og usund at arbejde i.
Men hvad er et knudepunkt?
Knudepunkter er de spontant opståede øjeblikke, hvor medarbejdernes veje krydser, og der opstår umiddelbart tilfældigt samvær mellem medarbejderne.
Det kan være ved frokosten, ved kaffemaskinen, ved opstarten af et møde, i elevatoren, ved besøg ved naboskrivebordet osv., osv.
Disse små møder er ekstremt vigtige for livet i organisationen og for medarbejdernes trivsel.
For det er i alle disse knudepunkter, i de små umiddelbart unyttige øjeblikke, at livet udfolder sig.
Det er i disse knudepunkter, vi hver især får fyldt tanken op af liv og menneskelig kontakt.
Og det er ofte i disse knudepunkter, at mening, fællesskab, videndeling, kreative løsninger, venskaber, relationer og psykologisk tryghed skabes.
Så de organisatoriske knudepunkter er derfor super vigtige.
Problemet for mange organisationer er bare, at man i det traditionelle organisationsparadigme, udviklet på ryggen af industrialiseringen, har betragtet knudepunkterne som spild – og så vidt muligt har fjernet dem i effektiviseringens navn.
Og disse effektiviseringsprocesser er begyndt at få katastrofale følger.
Følgeskader, der først rigtigt er begyndt at vise sig nu – i form af usunde organisationer med målbart dårligere arbejdsmiljø.
Som en reel stressepidemi.
Så hvordan er tilstanden i din organisation?
Har I problemer med stress, mistrivsel, lavt niveau af psykologisk tryghed, ensomhed eller manglende social kapital?
Så er det måske, fordi I mangler organisatoriske knudepunkter?
Lav en analyse af jeres hverdag og af jeres arbejdsgange. Og undersøg, om I rent faktisk mangler vigtige knudepunkter i hverdagen.
Hvis det er tilfældet, må I genskabe en bedre balance mellem effektive arbejdsgange og organisatoriske knudepunkter.
I må arbejde med jeres organisationskultur og (gen)skabe en kultur, der sikrer, at medarbejderne kan forbinde sig på tværs af organisationens normale skel og strukturer.
Effekten af dette arbejde er, at organisationen bliver levende.
Hvilket vil øge medarbejdernes trivsel – og gøre din organisation MERE effektiv.