Viden

fra os til dig

Der lugter af kamellort og hverdagsinnovation i Zoo

Henrik Skovdal / hs@promentum.dk

I Københavns Zoo er man lykkes med at skabe en særlig idékultur blandt alle medarbejdere. En kultur, hvor det ikke blot handler om at sikre den daglige drift og vedligeholde haven, men i høj grad også handler om at udvikle haven sammen med de besøgende.

Inspirerende idékultur

Mine børn og jeg er trofaste stamkunder, så da min kollega Andreas og jeg forleden trådte over dørtærskelen, var det derfor med et stort og ydmygt ønske om, at vi kunne hjælpe med noget. Det kunne vi ikke. For de har virkeligt styr på tingene i Zoo.

De er nemlig lykkes med noget meget essentielt, noget som vi er meget optaget af i Promentum. De har skabt en idékultur, hvor udvikling og innovation ikke er noget, der finder sted på årlige strategiseminarer for den øverste ledelse. Det er derimod noget, der finder sted i hverdagen. Idékulturen i Zoo inddrager og forpligter alle medarbejdere – fra højtuddannede biologer til deltidsansat kioskpersonale – til konstant at gøre haven til et endnu bedre sted for både dyr og gæster.

Innovation i Københavns ZooVilde torsdagsidéer

I Zoo har man indført ugentlige idé-sessioner, som man kalder for Vild Torsdag. Formålet er, at alle medarbejdere frit kan komme med ønsker og idéer til små forandringer, der vil gøre Zoo endnu bedre. Er idéerne gode – og kan man i fællesskabet blive enige om, at de er værd at prøve af – så er der ikke langt til handling. Der er afsat midler til, at medarbejderen med den gode idé straks kan gå til kassen og hente midlerne til at føre sin idé ud i verden.

De lidt større projekter, hvor det handler om at få en Panda til Zoo eller etablere et nyt anlæg til de tasmanske djævle, bliver udviklet og drøftet på idémøder. Disse idémøder er ikke forbeholdt særligt udvalgte og kompetente ledere eller medarbejdere. Her kan alle deltage, såfremt de brænder for projektet og har noget at byde ind med.

Zoo har taget kunderejsen i børnehøjde

Alle idéer og innovative forslag samles på en tavle og i et lille rum, der støder op til medarbejdernes kantine. Det var en sand fryd for en konsulent og stamkunde i Zoo, at se de mange farvestrålende papkort på opslagstavlen. Særligt et idékort fangede min opmærksomhed. Der stod: ”Sæbedispensere i børnehøjde”. Jeg har utallige gange klappet geder med mine unger og efterfølgende bøvlet med at løfte dem op til sæbedispenseren ved håndvasken. Idékortet vil løse et problem, jeg som besøgende end ikke selv, har kunnet formulere klart. Kortet vidnede om, at der er nogen i Zoo, der har taget sig ulejligheden med at kigge på haven fra et kundeperspektiv. Nogen har været på en kunderejse. Og når hovedparten af havens stamkunder er på størrelse med en fuldvoksen chimpanse, så bør haven naturligvis også indrettes og udvikles derefter.

Hvis du vil have lidt inspiration til, hvordan I skaber en innovationskultur hos jer, så tjek lige min gode kollega Torsten Buemanns blogpost:

Hvordan skaber du innovation i din organisation?
Et andet fremragende eksempel på medarbejderdrevet innovation i Zoo er den nu øde og forladte bjørnegrotte, der blev tom, da isbjørnen fik sin nye flotte residens i den arktiske cirkel. Den geniale idé til at bygge en gangbro over til grotten og omdanne den  til en legeplads med klatrevægge kom igen fra havens medarbejdere. Resultatet er en frydefuld nedbrydning af det skel mellem dyr og mennesker, som hegn og ruder normalt udgør i Zoo.

Hverdagsinnovation og kundefokus skaber udvikling

Det er lykkes Zoos administrerende direktør, Steffen Stræde, at skabe den hverdagsinnovation og det kundefokus, som mange virksomheder bør stræbe efter i dag. Københavns Zoo er et glimrende eksempel på, at det betaler sig at skabe en frisættende ledelseskultur, hvor alle medarbejderne har mandat til at bidrage til udviklingen på lige fod med alle andre i organisationen.

Innovation i Københavns ZooLæs et inspirerende blogindlæg om frisættende ledelse, som Promentums direktør ,Mikkel Flod Storgaard, har skrevet for nylig:

Længe leve frisættende ledelse

En spændende fremtid for Zoo

Jeg vil vove den påstand, at Zoo er den turistattraktion i hovedstaden, der har udviklet sig mest og været mest nytænkende gennem de seneste ti år. Mange af hovedstadens turistattraktioner kan godt frekventeres med års mellemrum, uden at man går glip af noget. Sådan er det ikke med Zoo.

Jeg besøger haven jævnligt med mine fire unger og vil også gøre det i tiden fremover. For jeg er enormt spændt på at se, hvad de innovative medarbejdere har i posen til os i fremtiden. Hvad skal der ske med det gamle elefanthus? Skal pingvinerne have et nyt sted at boltre sig? Og hvornår kommer den Panda?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Pandaer i Københavns Zoo