Viden

fra os til dig

4 metoder til at booste din energi på 5 minutter

Nynne Nørgaard Jensen / [email protected]

Er strømmen af møder, mails og projekter allerede ved at køre dine nyopladte efterårsferie-batterier flade igen? Læs med her og hør hvordan du kan få batterierne til at holde længere med små pauser og fokus på at pleje dit eget energiniveau.

Er du projektleder, leder eller teamleder, så er du sikkert vant til at være bevidst om dit teams energi og god til at sørge for at tilføre den type energi, der måtte mangle på et givent tidspunkt.

Men, hvor ofte tjekker du ind på dig selv og dit eget energiniveau? Og hvad gør du, når du erkender at niveauet er for lavt?

De fleste af os oplever tidspunkter på dagen, hvor energien falder eller vi føler os stresset. Det kan både være på arbejde eller når vi har fri. Uanset sted og årsag kan du nemt og hurtigt booste din energi med en af disse fire metoder.

Metoderne giver dig mulighed for at øge dit nærvær, og din skarphed og dermed også kvaliteten af dit arbejde. Eksempelvis, er det aldrig en god idé at træffe vigtige beslutninger, når du er lav på energi, fraværende eller uskarp. En af de ting der gør os gode er netop, at vi formår at lytte til os selv og passe på os selv, så vi kan være tilstede og sørge for energien i vores team.

De nedenstående 4 forslag er metoder, der kan hjælpe dig til at booste din energi:

 

1.     Lav en power-mappe

Lav en power-mappe på din mobiltelefon. Mappen skal bestå af forskellige ting, der gør dig glad. Når du føler dig lav på energi så åbn mappen og brug nogle minutter på at dvæle ved de ting, som du føler dig draget af i situationen. Nedenfor er nogle eksempler.

  • Tidligere successer og sejre. Gerne illustreret med billeder, hvis muligt
  • Noget der syntes umuligt, men viste sig muligt. Det kan bare være et enkelt ord
  • Billeder af mennesker du elsker
  • Liste med det du er taknemmelig for. Tænk på 5 ting du er taknemmelig for lige nu i dit eget liv  eller noget du er taknemmelig for at nogen har gjort. Skriv dem ned og læs dem igen næste gang du tilføjer noget til listen
  • Inspirerende og motiverende citater
  • Sjove videoer (der får dig til at grine)
  • Musik der gør dig i godt humør

2.    Bevægelse
Din krop opfatter ofte, hvad der foregår før hjernen bliver bevidst om det. Øv dig i at lytte til din krop. Bevæg dig så snart du føler din energi daler. Du kan gå en kort tur udenfor, lave nogle strækøvelser eller noget tredje. Det er ikke vigtigt, hvad du gør så længe du sætter gang i din krop.

3.    Samtale
Opsøg en person eller en gruppe der gør dig glad og støtter dig. Det kan eventuelt være dine kollegaer, der står og sludrer ved kaffemaskinen. Tal med dem. Måske kan de tilbyde andre og nye perspektiver, på det der optager dig lige nu. I bedste fald går du derfra med inspiration og fornyet energi.

4.    Stilhed
Føler du dig presset. Så tag en pause fra støjen, også selvom du ikke føler, at der er tid til det. Gå en tur eller find et rum, hvor du kan være alene og luk døren. Sæt din mobiltelefon på flytilstand og sæt en alarm til det tidspunkt, hvor du skal vende tilbage til arbejdet. Luk øjnene, nyd stilheden og træk vejret dybt. Har du svært ved at finde ro, så kan du eventuelt benytte dig af afslappende musik eller downloade en app med korte meditationer.

Prøv en af disse fire metoder, næste gang du føler dig presset eller får lav energi. Og tænk gerne over andre måder, som du kan booste din energi.

Hvis du vil være på forkant, så sørg for at planlægge lidt ’hellig tom tid’ i din kalender på et tidspunkt i løbet af dagen, hvor du forudser, at du har brug for en mental pause. Gerne hver dag. Også selvom det kun er 5 minutter. Er det stilheden der hjælper dig bedst til at booste din energi – så sæt gerne længere tid af.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Boost din energi