Viden

fra os til dig

Blog-serie: 3 veje til at styrke din psykologiske indsigt og udforske dit personlige lederskab

Kim Andersen / ka@promentum.dk

Følg med i min erhvervspsykologiske blog-serie, der giver dig bud på, hvordan du kan udforske dit personlige lederskab og blive en endnu bedre projektleder. Jeg skriver om, hvordan du – med en lille investering i tid hver dag – kan fordybe dig i ledelsesmæssige temaer og styrke din psykologiske indsigt i ledelsen af mennesker. Bloggen er skrevet til alle, der i det daglige bedriver ledelse – formelt som uformelt – og har indflydelse på mennesker, teams og organisationer.

Kom på ventelisten til ny uddannelse: Det personlige projektlederskab

I starten af efteråret 2018 underviser jeg på Promentums nye uddannelse i Det personlige projektlederskab. Da der kun er 12 pladser på holdet, har du mulighed for at komme på venteliste og få direkte besked, når vi åbner for tilmelding efter “først-til-mølle”.

Læs om uddannelsen og kom på venteliste

I første blog får du konkret indsigt i et fænomen og en øvelse, der kan bane vejen for bedre ledelse og som du kan anvende allerede i dag. I næste uge får du indsigt i to andre veje. Men det vil jeg endnu ikke løfte sløret for.

1. TouchPoints: brug hverdagens små øjeblikke til at lede dine medarbejdere

Først vil jeg introducere dig til begrebet ”TouchPoints”, da det kan være et vigtigt opmærksomhedspunkt og et middel til at udforske dit personlige lederskab i praksis. TouchPoints er kort sagt de øjeblikke, der opstår i dit daglige samspil med medarbejdere og andre, hvor du har mulighed for at påvirke. Man kan sige, at TouchPoints opstår, og at de er der hele tiden. Du skal blot åbne dine sanser og reagere på dem samt drage nytte af dem.

Jeg oplever ofte, at mange ledere i deres daglige ledelse glemmer at rette opmærksomheden mod øjeblikke i hverdagen, der ellers kunne åbne muligheder for at påvirke, og også udvikle sig som leder. Min pointe er, at meget er vundet, hvis du som leder bruger tid på at iagttage TouchPoints og de tilknyttede muligheder.

TouchPoints kan f.eks. opstå ved kaffemaskinen, hvor du til din medarbejder siger: ”Jeg har lige hørt fra Jens, at det var et spændende oplæg, du holdte i deres afdeling”. Eller spørger: ”Hvordan gik det møde, som du var lidt bekymret for?” TouchPoints kan altså være korte, uformelle møder men også lange udviklingsforløb m.m. Kendetegnet er, at det er anledninger til at skabe forandring, udvikling eller læring. TouchPoints er et fænomen og middel, som jeg har kendt til og anvendt i mange år.

Lad mig komme med et par eksempler…

For 40 år siden arbejdede jeg som badmintontræner. Som landsdelstræner havde jeg ansvaret for nogle af Danmarks bedste ungdomsspillere i forbindelse med stævner i Danmark og udlandet. Meget af mit ledelsesarbejde med at sætte spillerne op, forberede dem mentalt og taktisk til kampene og i det hele taget understøtte deres udvikling, foregik i de uformelle øjeblikke, der opstod. Det kunne være på vej til hotellet, i bussen, ved morgenmaden, og selvfølgelig i coachingen lige inden kampen og undervejs. Jeg var særligt opmærksom på de øjeblikke, der opstod – hele tiden – og benyttede dem som anledning til at påvirke spillerne.

I bogen ”TouchPoints” af Mette Nørgaard og Douglas Conant beskriver Douglas, hvordan han på et tidspunkt blev opmærksom på, at han lod sig irritere over, at medarbejderne kom og bankede på hans dør for at få hjælp, og at han for sig selv definerede disse øjeblikke som ”afbrydelser”. Men det var kun indtil han med sig selv fik ”reframet” (redefineret) disse ”afbrydelser” til øjeblikke, hvor han havde anledning til at bedrive ledelse – til at hjælpe medarbejderne med de aktuelle spørgsmål og i deres generelle udvikling.

Sådan kan du arbejde med TouchPoints

Hvis du vil arbejde med TouchPoints, kan du prøve at lægge mærke til de øjeblikke, der opstår hver dag i dit møde med dine medarbejdere:

Øvelse 1: Spot hverdagens øjeblikke

  • Hvornår og hvor opstår der oplagte øjeblikke i løbet af din dag?
  • Hvad sker der, når øjeblikket opstår? 1) Hvordan reagerer og kommunikerer du? 2) Og hvordan reagerer og kommunikerer medarbejderen?

Denne øvelse kan hjælpe dig til at finde de øjeblikke, formelle som uformelle, hvor du har mulighed for at bedrive ledelse.

Øvelse 2: Eksperimentér og forfin hverdagens øjeblikke

  • Eksperimentér
    Med fokus på de øjeblikke du har spottet, kan du begynde at eksperimentere.
    Du kan f.eks. lægge mærke til, hvilken reaktion du får, hvis du smiler mere end du plejer, eller beslutter dig for at spørge om noget, du normalt ikke interesserer dig for hos medarbejderen.
  • Vær på forkant
    Når du har spottet et TouchPoint, er det vigtigt, at du beslutter dig for, hvordan du fremadrettet vil anvende øjeblikket og hvordan du konkret vil kommunikere. Som sagt – det er vejen frem, at du eksperimenterer, men det er også vigtigt, at du undervejs er på forkant med situationen og beslutter dig for, hvordan du vil møde dine medarbejdere næste gang øjeblikket opstår.
  • Vær opmærksom på reaktioner
    I processen er det vigtigste, at du er meget opmærksom på, hvordan dine medarbejdere reagerer. Og du må være indstillet på, at de muligvis bliver overrasket over, at din adfærd måske er markant anderledes. Overvej derfor hvordan du vil håndtere en eventuel reaktion fra dine medarbejdere.

I dit arbejde med TouchPoints er det en god idé at afsætte tid hver dag til at reflektere over dine nyhøstede erfaringer. Du kan nå langt med en lille investering i tid på blot 10 – 15 minutter hver dag.

Tag første skridt i dag…

Jeg håber, at du har fået ny indsigt, så du allerede i dag kan starte med at udforske dit personlige lederskab – og jeg glæder mig til at dele mere viden og øvelser med dig inden for det erhvervspsykologiske felt i min næste blog.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *